23 Kasım 2024
  • İstanbul18°C
  • Ankara12°C
  • Antalya15°C

AİZANOİ ANTİK KENTİ'NE GOLF ARAÇLARI VE KAYIK TURLARI

Kütahya Çavdarhisar'daki Aizanoi Antik Kenti'nde turizmin canlandırılması amacıyla yöresel ürünlerin satılacağı pazar ile atölyeler kurulacak, golf araçları ve kayıklarla turlar düzenlenecek.

Aizanoi Antik Kenti'ne golf araçları ve kayık turları

15 Ağustos 2021 Pazar 17:00

ÇAVDARHİSAR -Kütahya Çavdarhisar'daki Aizanoi Antik Kenti'nde turizmin canlandırılması amacıyla yöresel ürünlerin satılacağı pazar ile atölyeler kurulacak, golf araçları ve kayıklarla turlar düzenlenecek.
Çavdarhisar ilçesindeki Aizanoi Antik Kenti'nde turizmin canlandırılması amacıyla yürütülecek projeler için basın toplantısı düzenlendi. Toplantıya Vali Yardımcısı Aydın Börü, AK Parti Kütahya milletvekilleri Ahmet Tan, İshak Gazel ve Ceyda Çetin Erenler, MHP Kütahya Milletvekili Ahmet Erbaş, Kütahya Belediye Başkanı Alim Işık, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürü Gökhan Yazgı, Zafer Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Veli Oğuz ile kazı ekibi katıldı.

-aizanoi-.png

aizanoi-antik-kenti -008.jpg‘Kültür turları düzenlenecek'

Aizanoi’de yeni bir dönemin başladığını ifade eden Vali Yardımcısı Aydın Börü, 'Eskilerin bir sözü vardır; ‘Taş üstüne taş koyanın yanında olmak gerekir’ diye. Aizanoi’de taş üstüne taş konuluyor. Yeni halini hayal etmek gerekiyor. Bu bir sabır istiyor. İnşallah çalışmalar tamamlandığında Penkalas Çayı’nda kayıklar yüzecek, Kütahya’mız Türkiye’de önemli bir turizm destinasyonu olacak. Dumlupınar, Domaniç, Frig Vadisi, Hisar Kalesi, tarihi konaklarıyla kültür turları düzenlenecek' diye konuştu.
aizanoi-antik-kenti -003.jpg
aizanoi-antik-kenti.jpg

Sanal gerçeklik gözlükleriyle tarihte yolculuk

Zafer Kalkınma Ajansı’nın desteğiyle Aizanoi’de hayata geçirilecek projeler hakkında bilgi veren Koordinatör Kutlu Eser, bölgeye hediyelik eşya, tekstil ve çini atölyeleri ile yöresel ürünlerin satılacağı bir pazarın kurulacağını belirterek, 'Kayıkların yüzeceği Penkalas Çayı’nın peyzajı gerçekleştirilecek. Elektrikli golf araçlarıyla gezinti yapılabilecek. Ayrıca 7 mekanda 20 farklı senaryo canlandırılacak, ziyaretçiler bu hikayeleri sanal gerçeklik gözlükleriyle tarihte yolculuğa çıkacak' dedi. 

aizanoi-antik-kenti -004.jpg

Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürü Gökhan Yazgı ise, kazı ekibinin 12 ay boyunca çalışmalarını yürüteceğini belirterek, 'Valiliğimizin önderliğinde bir siyasi birlikteliğin örneği olarak özel bir çalışma stratejisi güdüyoruz. Biz hayal ettik. Kütahya’nın, Çavdarhisar’ın, Aizanoi’nin kültür turizmi anlamında çok önemli bir destinasyon merkezi olması için tüm bakanlıklar olarak bu çalışmaya imza atmak istiyoruz. Yeni bir kazı ekibimiz var. 12 ay boyunca burada çalışacaklar' ifadelerini kullandı.

aizanoi-antik-kenti -011.jpgAizanoi İsmi Nereden Geliyor?

Frigya sınırlarında yer alan Aizanoi’nin bilinen ilk sakinleri Aizanistler’dir. Bu ismin ise Frigya’nın mitolojik kahramanı Azan’dan geldiği düşünülüyor.

Efsanevi Kral Arkas, mitolojiye göre su perisi Erato’ya aşık olur. Erato, Tanrı Zeus’un Mnemosyne’den olma 9 ilham perisi kızlarından biridir. Lirik şiirlerin perisi, romantik ve erotik şiirlerin öncüsü olarak kabul edilen Erato, Kral Arkas’a gönlünü kaptırır. Kral Arkas, Erato için bir şehir kurmak ister, İşte bu şehrin Aizanoi olduğu söylenir.

Nihayetinde Kral Arkas ve su perisi Erato’nun beraberliğinden Azan isimli oğulları doğar. Aizanistler kelimesi buradan türer. Aizanoi kenti de ismini almış olur. Kısaca diyebiliriz ki Kral Arkas ile Erato’nun aşkından doğan kenttir Aizanoi.

Roma İmparatoru Augustus döneminde sikkeler basılır. O sikkelerin üzerinde ise kentin ismi “Ezeaniton” olarak yazılıdır.

aizanoi-antik-kenti -012.jpg

aizanoi-antik-kenti .jpeg

AIZANOI ANTİK KENTİ HAKKINDA

Aizanoi Antik Kenti geçmişi M.Ö. 3000li yıllara dayanıyor. Aizanoi, antik Frigya’ya bağlı olarak yaşayan Aizanitis’lerin ana yerleşim yeriydi. Helenistik dönemde, bu bölge değişimli olarak Bergama’ya ve Bithinya’ya bağlı iken M.Ö. 133’te Roma egemenliğine girmiştir. Roma imparatorluk döneminde; tahıl ekimi, şarap ve yün üretimi sayesinde zenginleşmiş ve ünü bölge sınırlarını aşmış olan Aizanoi’de kesin kentleşme bulgularına ancak 1.yy’ın sonlarına doğru rastlanmaktadır. Aizanoi kentinin görkemli yapılarına Zeus Tapınağı ile başlanıldığı aktarılıyor.

aizanoi-antik-kenti -003.jpegM.S 2.yy’ın ortalarında küçük bir tapınak olarak kabul edilen bir Heroon’u bulunan ve etrafı galeriyle çevrelenmiş olan Agora inşa edilmiştir. Güneyde Dor sütunlu galeriyle çevrili alan, tapınağı çevreleyen galeriden daha önce yapılmıştır. Görkemli yapıların bir kısmı günümüze kadar ulaşmıştır. Aizanoi, Zeus Tapınağı, Stadyum-Tiyatro kompleksi ve Macellum ile Roma döneminin en önemli kentlerinden biridir. Stadyum-Tiyatro kompleksinin antik dünyada bir benzeri daha yoktur. 13.500 kişilik stadyum ve 20.000 kişilik tiyatro yan yana inşa edilmiştir. Aizanoi de yükselen kompleks antik dünyada başka hiçbir yerde görülmeyen bir forma sahiptir. Aizanoi’de yer alan Macellum dünyanın en eski alışveriş merkezlerinden biridir. Macellum’da satılan tüm ürünlerin fiyatlarını gösteren yazıtlar yer alır. Bu fiyatlar, dönemin enflasyonuyla mücadele edebilmek adına Roma İmparatoru Diocletianus tarafından kontrol edildiği ifade edilir. Bir tepe üzerinde yer alan kentin ana kutsal alanı Zeus Tapınağı, şimdiye kadar en iyi koruna gelmiş Zeus tapınaklarından biridir.

aizanoi-antik-kenti -005.jpg
aizanoi-antik-kenti -010.jpgZeus tapınağını izlerken: dünyada benzerinin bulunmadığını düşünün. Gerek plan olarak benzeri yok, gerekse dünya üzerinde günümüze en sağlam olarak gelebilmiş “Zeus Tapınağı” özelliğini taşıyor. Şehrin ana kutsal alanı olan Zeus tapınağının yapılabilmesi için, Anadolu’nun erken evrelerine ait tabakaların ortadan kaldırılmış olduğu, son kazılarda ortaya çıkmıştır. Tapınak avlusunun seviyesinde, hemen altında Erken Bronz Çağı II’ye (M.Ö. 2800-2500) tarihlendirilen keramik parçaları ele geçirilmiştir. Ortadan kaldırılan tabakaların molozları tapınak alanının tekrar dolgusu sırasında kullanılmış olduğu düşünülmektedir.

aizanoi-antik-kenti -003.pngTapınağın yapımına M.S. 2. yüzyılın 2. çeyreğinde başlanmıştır. Yapımı için gereken harcamalar tahmini olarak geniş tapınak arazilerinin icara verilmesiyle sağlanmıştır. Toprağı kiralayanlar uzun yıllar para ödememekte direnmişlerdir; ancak imparator Hadrian’ın kararıyla paralar ödenince tapınağın inşaasına başlanabilmiştir. İmparator ile kent arasında bu konuyla ilgili yazışmalar Aizanoi için o kadar önemliydi ki, tapınağın ön galerisinin (pronaos) kuzey tarafında özel olarak bu yazıta hazırlanmış olan yeri bugüne kadar korunmuştur. Aynı duvarın dış tarafında da uzun yazıtlar vardır. Burada, köprünün yazıtından bildiğimiz M. Apuleius Eurykles’ten söz edilmektedir. Yazıt, Eurykles’in erdemlerinden ve kent için yaptığı işlerden övgü ile bahsetmektedir. Tapınağın yazıtlarının ve kesme taşlarının üzerinde savaş sahnelerini, atlıları ve atları gösteren çizimler vardır. Bu çizimler, 13. yüzyılda tapınağın etrafındaki surlarda korunak arayan Çavdarlar’ın yaşamlarından sahneler göstermektedir.

aizanoi-antik-kenti -006.jpgPeristasiste kısa yanların her birinde 8, uzun yanlarda 15’er İon sütunu yer alır. Sütunlarla iç mekanlar (pronaos, cella ve opisthodomos) arasındaki uzaklık, sütunlar arasındakinden iki defa daha geniştir; böylece burada pseudodipteros planlı bir tapınak uygulanmış olmaktadır. 53 x 35 m. ölçülerindeki podyum üzerine yapılmış olan tapınak ile tonozlarla örtülü büyük bir alt yapının birleşimi, Anadolu’daki Roma mimarlık sanatında pek alışılmamış bir durumdur ve tam bir benzerine rastlanmamıştır. Cella, opisthodomos ve pronaosu bütünüyle kaplayan alanın altındaki alt yapının daha önceki araştırmalarda Aizanoi’de Meter Steunene adıyla tapınılan Anadolu’nun Tanrıça Kybele’sinin kült yeri olduğu düşünülmektedir. Tapınağın kuzeybatı alınlığında orta akroterde bir kadın büstünün bulunması, tapınağın yalnız tanrıların babası Zeus’a değil, aynı zamanda Tanrıça Kybele’ye de adanmış olduğunu gösterir. Son araştırmalar ise tapınağın çift tanrıya, hem Zeus hem de Kybele’ye adanmış olamayacağını ortaya koymuştur. Etki uyandıran alt yapı ise belki de kehanet yeri veya tapınağın deposu işlevini görüyordu. Kadın büstü biçimli akroter, tapınağın önünde, buluntu yerine yakın bir yere konmuştur.

aizanoi-antik-kenti -002.jpeg
aizanoi-antik-kenti -002.pngÖte yandan Aizanoi’deki stadyum-tiyatro kombinasyonunun benzeri yoktur. Stadyumda yapılan 1982-1990 yılları arasındaki araştırmalar, bu yerin M.S. 160 yılından sonra başlanıp, aralıklarla M.S. 3. yüzyılın ortalarına değin bir yapım süreci geçirdiğini ortaya koymuştur. Stadyum girişinin doğu kısmının onarımı sırasında, yeni bulunan ve tekrar yerlerine konan yazıtlar, kendisini daha önce ana köprünün yazıtından tanıdığımız, M. Apuleius Eurykles’in bu kompleksin yapımında da rol oynadığını göstermektedir. Stadyumun oturma sıraları hafif çokgen biçimli olduğundan, yapı ortada genişlemektedir. En geniş kesimde batı tarafta bir kapı binası vardır. Restorasyon sırasında podyum üzerine konmuş iki oturma taşı, bu kapı binası daha sonraki bir dönemde oturma basamaklarıyla örtülerek kullanılamaz hale getirilmiştir. Stadyumun tiyatroya bakan cephesi mermer kaplı bir duvarla sınırlıdır. Bu, aynı zamanda tiyatro sahnesinin de arka tarafının kaplamasıdır. Mermer parçaları bugün stadyumun kuzeyinde görülebilmektedir. Bu cephe duvarının alçak kaidesi Dor düzenindedir. Pencereli ilk kat üzerinde büyük kemer açıklıklı yüksek Attika katı gelmektedir. Tiyatronun sahne kısmı zengin mermer bezemelerle kaplıdır. Bu bezemeler yüzyıllar boyu süregelen çeşitli depremler yüzünden oturma basamaklarının ortasına yıkıldıkları gibi kalmışlar. Sahne binasını süsleyen özenle yapılmış mermer mimarideki bezemeler üzerine yapılan araştırmalar, yapının önce tek kat olduğunu ortaya koymuştur. Daha sonra stadyum genişletilirken buraya da ikinci bir kat eklenmiştir. Mermer mimarinin çok az bir kısmı, asıl yeri olan kesme kalker taşlı yapının önünde kalmıştır. Düşmüş mermer parçaları arasında av sahnesi betimli kaliteli friz parçaları özellikle dikkat çekmektedir.

aizanoi-antik-kenti .jpg
Yuvarlak Yapı (Macellum) ve Geç Antik Sütunlu Cadde, daha güneyde M.S. 2. yüzyılın 2. yarısında, olasılıkla gıda pazarı olarak kullanılmış yuvarlak bir yapı (Macellum) vardır. Burası 1971’de kazılmış ve kısmen onarılan duvarlarına, M.S. 4. yüzyılın başlarında İmparator Diocletian’ın 301 yılında enflasyonla mücadele için yaptığı ücret tespitlerinin bir kopyası konmuştur. Bu yazıtta, İmparatorluk pazarlarında satılan tüm malların satış ücretleri yer almaktaydı. Buna göre, örnek olarak; kuvvetli bir köle, iki eşeğin ücretine, yani 30.000 dinara; bir at ise üç köle ücretine eşitti. Yuvarlak yapıyı kuzeydoğudan sınırlayan köy evinin arkası 1992 ila 1995 yılları arasında kazıldı. Burada, sütunlu galerilerle çevrili olan ve buluntulara göre M.S. 400 yıllarına tarihlenen bir cadde ortaya çıkarıldı. Sütun ve kiriş parçaları neredeyse bütünüyle ele geçtiğinden, mermer tamamlamaları az miktarda yapılarak yeniden ayağa kaldırıldı. Ayağa kaldırmada kullanılmayan mimari parçalar, galerilerin arka duvarlarına yerleştirildi. Ayrıca, malların satışa sunulduğu dükkânların girişi de buradaydı.

aizanoi-antik-kenti -001.png

Günümüzde Arkaslar gibi, insanı yağmur ve güneşten koruyan bir çatının yapılması için diğer antik yapılardan malzeme sağlanmıştır. Değişikliğe uğratılıp kullanılan yalnız mimari parçalar değil, aynı zamanda terk edilmiş yapılardaki heykeller de yerlerinden alınarak buraya konmuştur. Böylece, kuzeydoğu galerinin sütunları önünde bir yazıt kaidesinde, soylu bayan Markia Tateis’in onur yazıtı ve flüt çalan panter postlu çıplak bir Satyr’in mermerden heykeli bir araya getirilmiştir. Heykel bugün Kütahya Müzesi’nde sergilenmektedir. Onur yazıtı ile Satyr heykeli arasındaki ilişki, Geç Antik dönem dekor anlayışında içerik endişesi olmadığını ve burada sütunlu bir caddenin çeşitli unsurlarla süslenmesi gayesinin güdülmüş olduğunu göstermektedir. Sütunlu caddenin yapılması için, ortadan kaldırılan en önemli yapı Artemis tapınağı idi. Volütlerın altlıklarında dik duran akant yaprakları ile bezeli zengin süslemeleri dikkati çeken kuzeydoğu galerinin görkemli İon başlıkları bu tapınağa aittir. Başlıkların üzerindeki aynı binaya ait arşitravlarda Tanrıça Artemis’in ve tapınağı vakfeden Asklepiades’in adı geçen uzun bir yazıt vardır. Bu yazıtla tapınağın İmparator Claudius (M.S. 41-54) Döneminde inşa edildiğini söylemek mümkün olmaktadır. Kuzeydoğu galerinin tabanında döşeli olarak ele geçen iki plaka, aslında tapınağın alınlık üçgenindendir. Bunlardan birinde Artemis’in atribüsü olan geyik, alçak kabartma olarak işlenmiştir. Geç Antik dönem sütunlu caddesinde kullanılan Artemis tapınağı parçaları sayesinde sekiz sütunlu tapınağın ön cephesinin rekonstrüksiyonu mümkün olmaktadır. Yapımı için tapınak yıkılan sütunlu cadde, 6. yüzyıla kadar varlığını korumuş olup bir deprem neticesinde yıkılmış olmalıdır.

aizanoi-antik-kenti -001.jpg
Mozaikli Hamam ise M.S. 3.yy’ın 2. yarısında şehrin kuzeydoğusunda aslında var olan büyük kireçtaşı bloklardan oluşan bir bina içine ikinci büyük bir hamam inşa edilmiştir. Hamam mekânlarından birinde, ortada Satyr ve Menad betimli kaliteli bir mozaik taban vardır. M.S. 4. veya 5.yy.’dan sonra bu hamamın ana mekânı düzenlenmiş ve Aizanoi’nin erken Hristiyan cemaatinin yöneticiliğine atanan piskoposluk merkezi işlevini görmüştür.
Ve Köprüler Antik dönemde Penkalas denilen Kocaçay’ın her iki yakasında, Aizanoi’den günümüze kalan yapı kalıntılarının büyük bir kısmı Roma İmparatorluk Dönemi eserleridir.
İlkbaharda bugün dahi kabaran sulardan korunmak için her iki kıyıda iri kesme taşlardan yapılmış koruma duvarları bulunmaktaydı. Antik dönemde iki yakayı birbirine bağlayan dört köprüden ikisi bugün bile geçişe hizmet etmektedir. Üst taraftaki alçak ahşap köprü yaya geçidi amaçlı kullanılmaktaydı. Onu takip eden beş kemerli taş köprü günümüze dek koruna gelmiştir. Yıkılmış olan üç kemerli köprüyü ise günümüzde de bütün trafik yükünü beş kemerli yapısıyla taşıyan şehrin ana köprüsü izler. Köprü korkuluğunun bir kaidesi üzerindeki yazıttan, açılış merasiminin M.S. 157 yılının eylül ayında yapıldığı anlaşılmaktadır. Yazıt ve kabartmalı iki korkuluk taşı bugün dördüncü köprünün önünde sergilenmektedir. Kabartmada, köprüyü bağışlayan M. Apuleius Eurykles’in deniz yolculuğu gösterilmektedir. Eurykles, İmparator Hadrian tarafından kurulan, Panhellenion denilen Hellen Birliği’nde, M.S. 153 ve 157 yılları arasında Aizanoi’u Atina’da temsil etmiştir ve M.S. 157 yılının sonbaharında Aizanoi’e geri dönmüştür. Köprüye 1990 yılında karayolları tarafından yeni korkuluklar konmuş ve yeniden kaplanmıştır.

aizanoi-antik-kenti -007.jpgŞehrin bilinen en eski kutsal alanı Meter Steunene Kutsal Alanı Tanrıça Meter Steunene’ye ait kült yeri olan, işlenmiş kayalarla mağara ve bugün çökmüş durumdaki derin kaya inidir. Burada, 1928 yılında yapılan kazılarda ele geçen pişmiş toprak kült figürinleri, burayı M.Ö. 1. yüzyıl ile M.S. 2. yüzyıl arasına tarihlemektedir. Mağaranın üst tarafında basamaklı bir kaya tahtı görülür. Bu tip kutsal alanlara Frigya’nın kırsal kesimlerinde rastlanır. Bu da Meter Steunene kutsal alanının M.Ö. 1. yüzyıldan çok önceleri bile kullanıldığını gösterir. Kaya kesintisinin üstünde taşlardan örülmüş yuvarlak iki kurban çukuru (bothroi) da kutsal alanın daha erken dönemine ait olabilir. Burada, halkın inancına göre kaya oluşumlarında yaşadığına inanılan, dağların ve doğanın hakimi, Anadolu’nun ana tanrıçasına adaklarda bulunuyorlardı.

Gökler Köyündeki Anıt Ağacı ise İlçe sınırları içerisindeki Gökler Köyünün girişinde yeşil rengin değişik tonları arasında yapacağınız kısa bir yolculuğun ardından ulaşacağınız anıtsal nitelikteki yaşlı çam ağacı meraklı ziyaretçilerini bekliyor. 500 yaşında olduğu tahmin edilen ve son derece ilginç bir şekilde gelişmiş olan çam ağacının şemsiye görünümündeki dalları oldukça etkileyicidir. Ağacın gövde kısmı ise görülmeye değer güzelliktedir. Doğa meraklılarının kaçırmaması gereken bu güzellik misafirlerini beklemektedir.

Antik Baraj ve Taş Ocakları Sel felaketinden korunmak için Penkalas Nehri (Bedir Dere) üzerinde, iki evrede inşa edildiği anlaşılan, günümüze iyi koruna gelmiş bir baraj duvarı vardır. Bu iki yapı evresi, çoğu oturma basamağı olan devşirme mermer parçalarla birbirinden ayrılmaktadır. Baraj duvarının üst kesimlerindeki kayalıklarda, antik dönemde buranın taş ocağı olarak kullanıldığına işaret eden izler bulunmaktadır.
Aizanoi, 1824 yılında Avrupalı gezginlerce yeniden keşfedilmiş, 1830/40’lı yıllarda incelenmiş ve tanımlanmıştır. 1926 yılında M. Schede ve D. Krencker başkanlığında Alman Arkeoloji Enstitüsü’nün kısa süreli kazıları başlamıştır. 1970 yılından 2010 yılına kadar aynı Enstitü çalışmalara devam etmiş, 2011 yılından itibaren çalışmaları Pamukkale Üniversitesi Arkeoloji Bölümü devralmıştır.
Peki kültürel yapısıyla sanat çevreleri tarafından ikinci Efes olarak bahsedilen Aizanoi ye nasıl gidilir; Aizanoi Antik Kenti Kütahya’nın Çavdarhisar ilçesinde Kütahya’ya 40 dakika, Zafer bölgesel hava alanına 30 dakika, Ankara ve İstanbul ve İzmir’e 4 saatlik mesafededir.
Kütahya Seyahatinizde gezip görmekten keyif duyacağınıza inandığım; Kütahya Kalesi, Ulu Cami, Çinili Cami, 1000 yıllık kestane ağacı, Mızık Çamı, Hayme Ana Türbesi, Frigya Vadisi, Seyitömer Höyük Arkeolojik Kazıları da Kütahya gezilecek görülecek yerler arasındadır.

Yorumlar
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
SON DAKİKA